Cara-cara menggunakan Google Classroom untuk GURU BAHAGIAN 1: Pengetahuan Asas

Cara-cara menggunakan Google Classroom untuk GURU BAHAGIAN 1: Pengetahuan Asas


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Hari ini saya ingin berkongsi kepada cikgu-cikgu cara nak menggunakan google classroom ini dengan mudah. Tetapi sebelum itu marilah kita berkenalan dahulu apa itu google classroom.


Apakah itu Google Classroom?


Google Classroom ini adalah aplikasi percuma oleh Google untuk guru-guru dan pelajar-pelajar belajar secara maya atau dalam talian. Google Classroom ini membantu guru dan pelajar untuk berkomunikasi dan boleh digunakan untuk mengatur dan mengurus tugasan, tanpa kertas, untuk kerjasama antara pelajar dan antara guru, untuk mengajar dari jarak jauh, dan sebagainya! Anda boleh membandingkannya dengan Showbie, dan platform pembelajaran dalam talian atau sistem pengurusan pembelajaran yang lain. Ia dibina di atas Google Docs dan Google Drive, yang bermaksud ia sangat mudah digunakan dan intuitif untuk mana-mana guru. Tetapi itu tidak bermakna ia membosankan. Google Classroom penuh dengan kejutan yang akan anda hadapi di sepanjang jalan. Saya harap maklumat ini dapat ini dapat anda mulakan dengan asas-asasnya.


Apakah perkara yang boleh anda lakukan dengan Google Classroom?

  • Dapat memberikan pengumuman dan menyampaikan bahan pelajaran: Berikan pengumuman pelajar tentang pelajaran anda. Tambahkan bahan pelajaran dalam pengumuman. Pengumuman ini akan muncul di aliran Google Classroom pelajar anda. Dengan cara itu, pelajar dapat mencari semuanya dengan cepat. Anda boleh menambahkan bahan dari Google Drive, disambungkan ke pelajaran Google Classroom itu, menambah fail dan gambar dari komputer anda, menambah video YouTube atau menambahkan pautan lain yang anda mahukan untuk dikunjungi oleh pelajar anda. Itu mudah!

  • Dapat memberikan tugasan: Sama seperti menambahkan pengumuman, anda juga dapat menambahkan tugas ke kursus anda. Ia berfungsi dengan cara yang sama, tetapi di sini anda mendapat pilihan untuk menambah tarikh akhir dan menilai. Ia akan memberitahu pelajar anda apabila mereka membuat tugasan dan ia juga akan muncul dalam Kalendar mereka. Anda juga boleh menambah tugasan BookWidgets hanya dalam beberapa minit.

  • Dapat menilai tugasan: Selepas itu, anda boleh menyemak dan menilai tugas yang telah diserahkan oleh pelajar anda. Terdapat ruang untuk maklum balas melalui komen guru. Kemudian, hantar tugasan kembali kepada pelajar anda. Tab "Tanda" memegang buku tugasan bagi tugasan dan gred pelajar anda.

  • Mengurus pelajar: Sudah tentu, pelajar anda harus dapat berkongsi ulasan. Atau tidak? Itu betul-betul terpulang kepada anda! Anda boleh menguruskan kebenaran, memberi pelajar keupayaan untuk menyiarkan dan mengulas, hanya memberi komen, atau hanya memberi guru kemampuan untuk menyiarkan dan mengulas. Anda juga boleh menghantar e-mel kepada pelajar anda secara individu.

Apakah perkara yang TIDAK boleh anda lakukan dengan Google Classroom?



  • kotak bual @ a chatbox: Anda boleh memberi komen tentang tugasan dan pengumuman, tetapi tiada fungsi sembang. Sekiranya anda ingin berhubung terus dengan pelajar anda, anda boleh menghantar e-mel kepada mereka atau anda boleh mengaktifkan apl Google lain untuk mengambil alih fungsi tersebut. Fikirkan tentang Meet Hangouts.

  • Mengadakan ujian atau kuiz: Terdapat beberapa kemungkinan untuk membuat kuiz di Google Classroom, tetapi masih belum dimaksudkan untuk menjadi alat kuis sendiri. Terdapat banyak aplikasi yang baik untuk itu. Fikirkan tentang Google Forms atau kuiz BookWidgets.

Jalan Alternatif
Pilihan 1: Anda boleh menambahkan ujian dan tugasan dari aplikasi pendidikan lain di dalam Google Classroom, seperti misalnya, ujian BookWidgets yang akan dinilai secara automatik.

Pilihan 2: Inilah yang boleh anda lakukan di dalam Google Classroom itu sendiri: Tambahkan soalan. Kemudian pilih antara jawapan terbuka atau soalan berganda pilihan. Tidak begitu mengagumkan, saya tahu. Lebih baik memilih pilihan pertama jika anda ingin membuat bilik darjah digital anda lebih interaktif.

  • Forum perbincangan: Anda boleh membuat pengumuman, dan pelajar benar-benar dapat memberi komen, tetapi tidak sesuai untuk perbincangan. Semak Padlet jika anda sedang mencari alat kelas yang mudah tetapi berkesan, yang memberi kuasa perbincangan.

Comments